pracovně lékařské služby

Aktuálně:
Přijímáme nové klienty - máme volné kapacity!

stres

JAK SE ZBAVIT STRESU A BÝT V POHODĚ

Změňte svůj životní styl!

Věřte, nevěřte, ale pomáhá to! Zkuste a uvidíte sami na sobě změnu, samozřejmě ze začátku třeba malé, ale později získáte více energie a bude se vám na světě líbit a v případě, že zařadíte do běžného dne některé z následujících rad o to lépe.

Pravidelně cvičte

Cvičení z vašeho těla odstraňuje stresové hormony a zvyšuje hladinu endorfinů, což jsou hormony štěstí.
  • Vyhraďte si během svého hektického dne chvíli na cvičení. Udržíte tím své tělo zdravé a zbavíte se stresu. Rozdíl poznáte ihned.
  • Snažte se každý den asi na 30 minut zvýšit svůj tep na 120 – 180 úderů za minutu. Pokud nemáte čas cvičit najednou 30 minut, nebojte se, můžete si to rozdělit na menší časové úseky.
  • Chůze alespoň 20 – 30 minut denně bohatě stačí, pokud si nemůžete dovolit více. Chůze je dobrá nejen proti stresu, ale i na osvěžení těla a mysli. Moc dobře se při chůzi přemýšlí. Lidé starší 40ti let, kteří každý týden alespoň 150 minut chodí, si prodlouží život o 3 – 4,5 roku.
  • Plavání, výšlapy, jízda na kole také snižují stres. Výhoda kola a plavání oproti běhu je to, že nezatěžujete klouby a je tedy perfektní také pro lidi, kteří mají s klouby problémy nebo si je chtějí chránit.

Dostatečně spěte

Dejte svému tělu spánek, který potřebuje a hladina stresu se vám sníží. Spánek je mechanismus, během kterého se vaše tělo opravuje. Zároveň se obnovují zásoby energie. Když málo spíte, vaše tělo používá stres, aby vás udrželo v akci a bere si energii z orgánů.
  • Většina dospělých potřebuje 7 – 8 hodin spánku denně. Malé děti a starší lidé spí 9 – 10 hodin denně.
  • Zvykněte si chodit spát pravidelně. Pokud můžete, choďte spát a vstávat každý den ve stejnou dobu. Vaše tělo tak bude vědět, kdy má být unavené a bude se vám snadněji usínat a spánek využijete na maximum.
  • Pokud máte pocit, že se točíte v kruhu nespavosti a stresu, zajděte si k lékaři, jistě vám poradí.

Jezte správně

Vaše tělo potřebuje být zdravé a šťastné a proto chce správné palivo, aby se dokázalo vypořádat se stresem. Ať už se vám to líbí nebo ne, stres je tělesná reakce na cokoli, co je narušením přirozeného stavu, což znamená, že vaše tělo dokáže se stresem také účinně bojovat.
  • Voda snižuje hladinu stresu. To proto, že dehydrované tělo produkuje stresový hormon kortizol. Pokud dostatečně nepijete, říkáte si o pořádnou dávku stresu.
  • Přestaňte pít kofein a alkohol. V některých případech alkohol způsobuje stresové reakce a vede také k závislosti, což je samo o sobě velmi stresující. Kofein také způsobuje vyšší hladiny stresu, hlavně když pijete kávu v práci, takže se snažte vždy zůstat jen u vody.
  • Jezte zdravou snídani a během dne pokračujte se zdravými svačinami. Je lepší jíst během dne více malých porcí jídla, než sníst tři velká jídla za den.
  • Pokud chcete jíst tak, abyste se zbavili stresu, jezte více složitých cukrů, například celozrnných potravin, jídel s vysokým obsahem vitamínu A jako například pomeranče, jídel s vysokým obsahem hořčíku jako je špenát, losos a zelený a černý čaj, které obsahuje také antioxidanty.

Naučte se relaxovat

Uvolnit tělo je skvělý způsob, jak se zbavit stresu. Neočekávejte, že se váš stres okamžitě vypaří, může to nějakou dobu trvat. Myslete na něco klidného nebo se snažte nemyslet vůbec na nic. Dovolte svému tělu, aby vaší mysli sdělilo, že je vše v pořádku.
  • Poslouchejte klidnou a jemnou hudbu. Hudba má moc vás uklidnit a také zlepšit vám náladu. Zkuste poslouchat klidnou hudbu bez vokálů, například piano, flétnu nebo housle. Klasická hudba, jazz nebo folkové písničky většinou dobře fungují, ale pokud to není pro vás to pravé, pusťte si to, co vás uklidňuje nejvíc.
  • Dejte si koupel. Přidejte si do ní sůl a relaxujte. Užijte si tento čas, který máte jen pro sebe a uvolněte se.
  • Zajděte si na masáž. Požádejte partnera nebo se objednejte na profesionální masáž, která uvolní stres. Používejte oleje a ztlumte světlo, abyste vytvořili nejlepší atmosféru. Piště si deník a zapisujte si vše, co vás trápí, čím se zabýváte a jak se cítíte. Pomůže vám to vyrovnat se s negativními emocemi.

Cvičte jógu a meditujte

Přestože jóga by se mohla klidně stát vaším každodenním cvičením, hluboké protahování a pomalé pohyby pomohou vyčistit také vaši mysl. Meditace (pročištění mysli) spolu s jemnou jógou vám poskytne dvojitou relaxaci a uleví od stresu.
  • Používejte představivost a představujte si místa, na kterých se cítíte dobře. Představte si nějaké místo, na kterém byste byli šťastni, zaměřte se na jeho detaily a snažte se plně odpoutat od přítomnosti.
  • Jógu dělejte sami doma nebo choďte na skupinové kurzy, abyste se naučili nové pozice. Postupem času budete schopni provádět složité pozice, které vás donutí soustředit se a nemyslet na stres.
  • Zkoušejte relaxační techniku hlubokého uvolnění svalů. Postupujte celým tělem a vždy na deset vteřin zatněte svaly a potom je zase uvolněte. Tím zjemníte a uvolníte všechny svaly těla.

Dělejte věci, které vás baví

Když jsme ve stresu a díváme se na náš rozvrh, máme pocit, že nemáme vůbec čas dělat to, co máme rádi. Ať už jde o kreslení, pletení, čtení, sport nebo vaření, každý den se snažte najít se alespoň chvíli na to, co máte opravdu rádi.
  • Snažte se najít si nového koníčka, který vám pomůže zbavit se stresu. Pokud jste se vždy chtěli naučit jezdit na koni nebo stavět modely letadel, pusťte se do toho! Když se budete učit něco nového, nebudete myslet na to, co vás trápí a ještě k tomu budete dělat něo zábavného.
  • Pokud jste velmi zaneprázdnění, vyhraďte si každý den deset minut na to, co máte opravdu rádi. Nejlepší by bylo strávit těmito činnostmi alespoň hodinu, ale když si dovolíte i jen malou přestávku ve svém hektickém rozvrhu, rozhodně tím pro sebe uděláte něco dobrého.

Buďte mentálně aktivní

Vyhýbejte se negativnímu myšlení
Uvědomte si, že máte v životě také dobré věci a snažte se najít nějakou emocionální rovnováhu. Nesoustřeďte se pouze na to špatné, ale najděte v tom i něco dobrého.
  • Zastavte se a uvědomte si všechny věci a události, za které jste vděčni. Napište si i to nejmenší, co si užíváte – střecha nad hlavou, postel, dobré jídlo, teplo, jistota, zdraví, přátelé nebo rodina. Uvědomte si, že ne každý takové věci má.
  • Řekněte si něco pozitivního každý den hned po probuzení. Dodá vám to energii a budete schopni se soustředit na to, abyste mysleli pozitivně. Buďte vděční za každý nový den. Nikdy nevíte, který bude ten poslední!
  • Mluvte sami se sebou pozitivně. Snažte se řešit vše pozitivními výroky, například: „To zvládnu, pěkně jedno po druhém.“ nebo „Už jsem to jednou udělal a povedlo se mi to, tak po druhé to zvládnu také.“
  • Představujte si pozitivní věci – netrvá to dlouho, ale může vám to velmi pomoci. Myslete na úspěch, čtěte si příběhy úspěšných lidí. Nepřipouštějte si porážku, dokud ji skutečně nebudete muset čelit. Nemusíte sami sebe ponižovat!

Zorganizujte si svůj život

Nastavte si cíle, kterých chcete dosáhnout například každý den a pište si seznamy úkolů. Během dne si udělejte čas také na odpočinek a relaxaci. Když vezmete svůj čas pevně do rukou a určíte si priority, úroveň stresu se vám sníží.
  • Poznejte své limity. Buďte realističtí ohledně toho, co můžete dosáhnout. Není dobré se snažit splnit nesplnitelné množství úkolů a potom si vyčítat, že jste to nestihli.
  • Dávejte úkolům prioritu. Nejprve pracujte na nejdůležitějších úkolech a ty méně důležité můžete odložit a věnovat se jim, až přijde jejich čas.
  • Snažte se dělat ty nejnepříjemnější a nejsložitější úkoly co nejdříve po ránu, dokud máte ještě plno sil. Vyhnete se tak stresu z odpolední práce. Lenost způsobuje pouze další stres.
  • Dávejte při své práci důraz na kvalitu a ne na kvantitu. Buďte pyšní na to, že jste něco udělali dobře a ne na to, že jste něčeho udělali hodně.
  • Pokud možno rozvrhněte si svůj den tak, abyste se vyhnuli stresujícím situacím, snížili jejich počet na minimum a museli řešit maximálně jednou najednou. Vždy si určete data dokončení pro velké projekty.
  • Na konci dne si znovu projděte své cíle a myslete na vše, co jste ten den zvládli. Je to skutečně příjemný pocit a jistě se vám potom také bude lépe spát. Můžete si ze svého seznamu postupně odškrtávat splněné úkoly.

Zjistěte, které věci vás stresují

Ujistěte se, že dobře chápete, proč jste ve stresu. Jinak se nebudete schopni stresu vyhnout. Ve vědomí je síla!
  • Pokud si například všimnete, že jste pravidelně ve stresu v přítomnosti nějaké osoby nebo v nějakou dobu, snažte se na tuto situaci svůj mozek připravit. Pokud jde o někoho, koho máte rádi a důvěřujete mu, měli byste se pokusit mu to jemně sdělit. Jestli o tom nechcete mluvit, připomínejte si, že jde jen o nějakou dobu a že to musíte vydržet. Zanedlouho budete zase v klidu.
  • Zkoušejte si to. Když víte, že budete muset čelit stresující situaci, zkoušejte si ji. Představte si, že se vám podařilo ji úspěšně zvládnout. Vytvořte si v hlavě jakýsi „film“, ve kterém vše dobře dopadne. Přehrávejte si jej stále dokola.

Přestaňte si dělat starosti s tím, co nemůžete změnit

To se týká hlavně politiky, ale platí to také i u jiných věcí. Naučte se akceptovat věci, které nemůžete změnit. Bohužel to není tak jednoduché, jak se zdá.
  • Jde skutečně o reálný problém nebo jste si ho jen vymysleli? Pokud je váš problém vymyšlený, jak pravděpodobné je, že by se mohl stát skutečností? Opravdu se bojíte oprávněně? Můžete se na tuto situaci nějak připravit, nebo je to mimo vaši kontrolu?
  • Když připustíte, že s něčím skutečně nemůžete nic dělat, pomůže vám to zvyknout si na tuto situaci. Uvědomte si, že stres je zbytečný a že se jím pouze uklidňujete, ale musíte s tím přestat.

Buďte zodpovědní za to, abyste měli život podle svých představ

Činit rozhodnutí a dělat něco není tak stresující, jako sedět a cítit se bezmocně, zatímco ostatní něco dělají. Rozhodněte se, co chcete dělat a dělejte to!
  • Naučte se říkat lidem NE. Nemůžete udělat vše, co se po vás žádá a i kdybyste mohli, pravděpodobně by se vám nechtělo.
  • Odolejte touze být stále dokonalí. Perfekcionismus způsobuje mnoho stresu, pokud se snažíte dostát nerealistickým představám. Buďte realisté a uvědomte si, co můžete a co nemůžete. Neplánujte si neúspěchy jen proto, že chcete namasírovat své ego.
  • Nebuďte na sebe přísní jen proto, že se vám něco nepodařilo. Pokud jste se snažili a dali tomu všechno, nic víc jste ani udělat nemohli. Jste sice zodpovědní za svůj život, ale neměli byste se zbytečně trestat.
  • Buďte svým nejlepším přítelem. Může to znít otřepaně, ale je to skutečně pravda: milujte sami sebe, závisejte pouze sami na sobě a respektujte se za to, co umíte. Milovat sebe znamená nahradit úzkostlivé „jsem dost dobrý?“ sebevědomým „vím, že jsem dobrý“.

Mějte smysl pro humor

Jednou z bariér pro stres je pokušení brát to všechno příliš vážně. Je v pořádku si dát trochu pohov a pořádně se zasmát. Smích vás zbaví stresu, snažte se smát, i když se na to zrovna necítíte. Naučte se smát sami sobě. Nemusíte se ponižovat, ale měli byste se umět zasmát sami sobě. Jak se chcete smát ostatním věcem, když se nedokážete zasmát ani sobě?

Požádejte o pomoc přátele

Když chcete něco dokázat, ale nemáte sílu nebo čas to udělat, je v pořádku o pomoc požádat rodinu nebo přátele. Vždy poděkujte a nabídněte podobnou službu také vy jim.
  • Chtějte od lidí respekt a ne uznání (to platí i pro vaše kamarády). Přátelé vás budou respektovat, protože vás mají rádi, i když s vámi nemusí vždy souhlasit. Vaši nepřátelé (pokud nějaké máte) vás budou respektovat proto, že máte upřímné a laskavé záměry. Odolejte touze být milován a přijímán úplně všemi, je naprosto nemožné toho dosáhnout. Brzy zjistíte, že již nejste tolik ve stresu a jste mnohem spokojenější.
  • Stýkejte se s pozitivními lidmi a vyhýbejte se těm negativním. Zní to jako pořekadlo, ale je to pravda: když se obklopíte lidmi, kteří si užívají života, jsou šťastní a veselí, nebudete mít ani čas být ve stresu. Mezi pesimistickými, cynickými a zlými lidmi by vám nikdy nebylo dobře.

Bojujte za sebe

Pokud je pro vás někdo hrozbou, jste vystresovaní a cítíte úzkost, konfrontujte tohoto člověka a řekněte mu, jak se cítíte. Najděte si někoho, komu důvěřujete a řekněte mu naprosto vše, co vás trápí. Když se někomu takto otevřete, uleví se vám a najdete způsob, jak své problémy vyřešit. Kupte si míčky na uvolnění stresu nebo boxovací pytel. Můžete také chodit křičet do lesa. Pomůže vám to zbavit se stresu a uvolnit tělo. Zadržování emocí pro vás není dobré.

Další tipy na odbourání stresu a zlepšení vaší nálady

  • Naplánujte si něco do budoucna, na co se můžete těšit. Stresu se zbavujte také pomocí představivosti.
  • Buďte ohledně svých emocí upřímní. Nepopírejte je ani je nepotlačujte, stres byste tím pouze zhoršili. Nebojte se plakat, uvolníte tím úzkost a dovolíte nahromaděným emocím, aby se dostaly na povrch.
  • Udržujte si nadhled a nezapomeňte, že věci nemusejí být tak hrozné, jak se zdají. Vždy myslete na to, co je důležité a snažte se nenechat se pohltit stresem.
  • Dopřejte si masáž.
  • Žvýkejte žvýkačka. Bylo prokázáno, že žvýkání žvýkaček snižuje stres. Proto mnoho mladých lidí, kteří jsou ve stresu, často příliš mnoho jedí. Žvýkačka je rozhodně zdravější alternativou.
  • Snažte se mít dostatek slunečního světla. Denní světlo může zlepšit vaši náladu a pomoci vám se sezónními depresemi.
  • Najděte něco, co chcete dělat nebo něco, co jste již dlouho odkládali a zaměřte se na to. Jen dejte pozor, aby se tato činnost pro vás nestala formou eskapismu.
  • Omluvte se lidem, kteří si od vás zaslouží omluvu. Dejte pozor, abyste celou situaci ještě nezhoršili. Pocit viny váš stres ještě zhorší.

Varování

  • Pokud pociťujete závratě nebo bolest na hrudníku, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.
  • Pokud trpíte chronickým stresem – často propadáte slzám, rychle přibíráte na váze nebo naopak hubnete, ztratili jste chuť na milování – navštivte svého lékaře. Je možné, že trpíte úzkostí nebo nějakou jinou poruchou.
  • Nikdy se nesnažte léčit se sami drogami, alkoholem nebo nějakými léky.
  • Vyhněte se eskapismu, nepomůže vám to kromě extrémních případů, kdy je již nutné vyhledat odbornou pomoc.
(eskapismus = únik od reality do imaginárního (iluzorního) světa

Pokud jste dočetli až sem a problematika odbourávání stresu vás zajímá nebo alespoň zaujala, rádi vás přivítáme na semináři, kde se dozvíte něco více a naučíte se techniky zvládání stresových situací.

Obsah školení: zde klikněte.

Adresa provozovny

CZECHIA MEDIK CENTRUM s.r.o.

1. máje 535/50

460 02 Liberec 2

Telefonní kontakt

jednatel

+420 775 038 054

sekretariát

+420 703 348 406

administrace a správa smluv

+420 739 293 252

ordinace

+420 739 224 451

Zde nám můžete napsat

Copyright 2018 © CZECHIA MEDIK CENTRUM s.r.o., 1. máje 535/50, 460 02 Liberec. All rights reserved

S-rank Katalog firem KontaktyFirem.cz Portál Praha - informační portál města